سنگ یا سرامیک

سوالی مشابه از طرف افراد زیادی با این مضمون مطرح شده بود که برای پوشش و نمای فضاهای مختلف ساختمان بهتر است از سنگ طبیعی ساختمان استفاده شود یا کاشی و سرامیک؟

پاسخ این سوال بدون شک استفاده از سنگ ساختمان می‌باشد.

در ادامه همین موضوع لازم دیدیم تا مقاله‌ای تحت عنوان سنگ یا سرامیک نوشته و پیرامون همین مسئله توضیحاتی ارائه دهیم.

یکی از دلایل مطرح کردن این سوال میتواند به روز نبودن اطلاعات مشتریان از تنوع بسیار بالای سنگ‌های ساختمانی و فرآوری این سنگ‌ها به روش‌های مختلف امروزی که با گذشته بسیار متفاوت بوده و هر روز در حال پیشرفت و به روز شدن است باشد.

در سال‌های نه چندان دور برای نمای قسمت‌های مختلف ساختمان از یک نوع سنگ با ضخامتی یکسان و گاهاً برش‌هایی یک اندازه استفاده می‌کردند، برای مثال سنگی که در نمای خارجی ساختمان اجرا میشد در دیوارهای راه‌پله‌ها و یا سنگ ‌فرش کف ساختمان هم مورد استفاده قرار می‌گرفت، همین امر سبب میشد تا برخی افراد تمایلی به استفاده از سنگ ساختمان در سازه خود نداشته باشند زیرا دستگاه‌های فرآوری سنگ کیفیت امروزی را نداشت و در نتیجه زیبایی بصری دلخواه مشتری را در ساختمانشان ایجاد نمی‌کرد.

از جمله دلایل دیگری که مشتری را به سمت استفاده از کاشی یا سرامیک در سازه‌های مختلف سوق می‌داد، تنوع در طرح و رنگ کاشی‌ و سرامیک‌هایی بود که هر روز با سبکی جدید روانه بازار می‌شدند و مشتری‌ها به دلایل مختلف از آن‌ها برای پوشش نمای قسمت‌های مختلف بناهای خود استفاده می‌کردند. تنوع در طرح، رنگ و ابعاد تولیدات کارخانجات کاشی و سرامیک و از طرفی فرآوری ضعیف و ساده سنگ‌های طبیعی در کارخانه‌های سنگ‌بُری باعث میشد تا مشتری بدون در نظر گرفتن مزیت‌های سنگ ساختمانی نسبت به کاشی و سرامیک، استفاده از سرامیک و کاشی را در ساختمان خود ترجیح دهد.

با گذشت زمان و بروز شدن صنعت سنگ ساختمان و همچنین فرآوری سنگ‌های ساختمانی به روش‌های مختلف و تولید محصولاتی متنوع شاهد استقبال بیشتر مشتریان در استفاده از سنگ ساختمان در بناهای مختلف نسبت به گذشته هستیم، طوری که اکثر افراد با مدیریت هزینه‌های خود در ساخت و ساز تمایل به استفاده از سنگ ساختمانی در سازه‌های خود را دارند.

قبل از ادامه این مبحث بهتر است توضیح و تعریفی مختصر درباره سنگ ساختمان و سرامیک داشته باشیم تا بدانیم تفاوت سنگ و سرامیک در چیست؛

۱  ۲  ۳  ۴  ۵  ۶  ۷  ۸  ۹

تفاوت سنگ و سرامیک چیست؟

سرامیک چیست؟

سرامیک (با ریشه سرام) یک ماده معدنی، جامد غیرفلزی بوده که در کوره با درجه حرارت بالا پخته شده است.کلمه سرامیک برگرفته شده از واژه یونانی keramos به معنای سفالگر، کاشی، سفال می‌باشد، و در انگلیسی Ceramic  خوانده می‌شود.

سنگ ‌فرش یا کاشی و سرامیک

سرامیک چیست

آغاز ساخت و استفاده از سرامیک به چند هزار سال قبل از میلاد مربوط می‌شود که برای تولید آن‌ها از خاک رس به عنوان ترکیب پایه استفاده می‌کردند. امروزه برای ساخت سرامیک‌ها از مواد خامی همچون خاک رس، کائولینیت، کاربید سیلیکون، کاربید تنگستن، اکسید آلومینیوم، هر یک با درصد مشخص استفاده می‌کنند و پس از ترکیب با آب مخلوطی خمیری شکل به دست می‌آید که قابل شکل و قالب گیری می‌باشد. در نهایت بعد از لعاب دادن و پخته شدن در کوره، در اشکال و مصارف مختلف در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ ساختمان چیست؟

تعریف سنگ ساختمانی: سنگ ساختمانی یک ماده طبیعی بوده که از به هم پیوستن یک یا چند کانی شکل می‌گیرد و پس از استخراج از دل زمین به شکل‌های مختلف فرآوری و برش داده می‌شود. از گذشته تاکنون سنگ ساختمانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین مصالح مورد نیاز در صنعت ساختمان نقش ایفا می‌کند که نه تنها فقط جهت نمای قسمت‌های مختلف سازه کاربری داشته، بلکه نوعی عایق برای ساختمان نیز محسوب می‌شود.

سنگ ساختمان چیست

سنگ ساختمان چیست

از ویژگی‌های سنگ‌های ساختمانی می‌توان به سبک بودن، جلاپذیری مطلوب، مقاومت در برابر سایش و ضربه، مقاومت در برابر نفوذ آب و مواد شیمیایی، ضخامت مناسب، مقاومت در برابر تغییرات دمایی اشاره کرد؛

بیشتر بخوانید: مقاله سنگ ساختمان چیست و انواع سنگ ساختمان ایرانی با عکس

 

آشنایی با انواع سنگ ساختمانی:

سنگ‌های ساختمانی در ابعاد و گونه‌های مختلفی در بازار ارائه می‌شوند و در نمای داخلی ساختمان، اجسام تزئینی و نمای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند که چند نمونه از پرمصرف‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • سنگ مرمر
  • سنگ مرمریت
  • سنگ تراورتن
  • سنگ گرانیت
  • سنگ چینی
  • سنگ لایم‌استون

سنگ ساختمان و سرامیک کاربرد فراوانی در ساختمان‌سازی داشته و هر دو از متریال پرمصرف در صنعت ساختمان به شمار می‌آیند که هر یک معایب و مزایایی نیز دارند، ولی انتخاب هر کدام از این متریال به عنوان مصالح ساختمانی جهت اجرا در قسمت‌های مختلف ساختمانتان با شماست. برای پوشش نمای یک بخش از سازه نباید فقط به دنبال ایجاد ظاهری زیبا در آن بخش بود بلکه باید به کارآمد بودن و ماندگاری آن نما نیز توجه داشت.

در ادامه قصد داریم در مورد چه چیزهایی صحبت کنیم؟

  • سرامیک پرسلان یا سنگ
  • تفاوت سنگ و سرامیک
  • سنگ بهتر است یا سرامیک
  • تفاوت دوام سنگ ساختمانی و سرامیک
  • سنگ زیباتر است یا سرامیک
  • تنوع سنگ بیشتر است یا سرامیک
  • کاربرد سنگ و سرامیک
  • سنگ پله بهتر است یا سرامیک
  • سنگ فرش یا کاشی و سرامیک، برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک
  • تفاوت قیمت سنگ و سرامیک
  • مزایای استفاده از سنگ ساختمان نسبت به کاشی و سرامیک

 

سرامیک پرسلان یا سنگ؟

درست است که سرامیک پرسلان کیفیت، ماندگاری و همچنین مقاومت بالاتری در مقایسه با کاشی و سرامیک معمولی دارد، اما با این حال نسبت به سنگ ساختمانی معایبی نیز دارد؛

تراکم بالای مواد در سرامیک پرسلان باعث می‌شود تا وزن بالایی داشته باشد و علاوه بر ایجاد بار مرده مضاعف برای هر طبقه از ساختمان، انرژی و زمان بیشتری از طرف نیروی کار صرف شود تا به درستی آن را در فضاهای مختلف ساختمان نصب کنند، همچنین سخت‌تر می‌توان آن را برش داد، با توجه به موارد ذکر شده باید از افراد متخصص و مجرب برای نصب و اجرا کمک گرفته شود، که خود مستلزم پرداخت هزینه و دستمزد بیشتری می‌باشد.

اگر شما بودجه و هزینه زیادی جهت ساخت و ساز در نظر نگرفته‌اید و قصد دارید با هزینه محدودی نمای قسمت‌های مختلف سازه خود را تکمیل کنید، سرامیک پرسلان نمی‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد، چون علاوه بر قیمت بالای خود سرامیک هزینه بیشتری هم جهت نصب و اجرای آن لازم است.

با توجه به اینکه سرامیک پرسلان دربرابر نفوذ آب، مواد شیمیایی و لک شدن مقاوم است اما وجود درز بین سرامیک‌ها محل نفوذ مواد و آسیب پذیری آن‌ها می‌باشد. چسب، گروت و یا سایر موادی که در بندکشی سرامیک از آن‌ها استفاده می‌شود دارای خلل و فرج ریز هستند و برای جلوگیری از آسیب دیدن تایل‌ها بر اثر رفت و آمد و استفاده روزمره باید با لایه‌های محافظ همچون سیلر پوشش داده شوند. حتی اگر بندکشی سرامیک به درستی انجام شده باشد باز هم امکان آسیب دیدن در اثر نم و رطوبت و تغییر رنگ (کدر شدن به دلیل نفوذ باکتری و ایحاد جلبک) آن‌ها وجود دارد.

وقتی پروسه نصب سرامیک پرسلان زمان و انرژی بیشتری لازم دارد، تعمیرات این نوع سرامیک نیز مستلزم صرف زمان بیشتری بوده و سخت‌تر انجام می‌شود، به همین منظور باید از افراد حرفه‌ای جهت تعمیرات استفاده کرد که بی شک دستمزد بیشتری هم مطالبه می‌شود. (البته به ندرت پیش می‌آید که در کوتاه مدت نیاز به تعمیرات باشد.)

 

تفاوت سنگ و سرامیک، سنگ بهتر است یا سرامیک؟

سنگ و سرامیک از جهات مختلف با هم تفاوت دارند، ولی پی بردن به این مسئله که کدام یک برای اجرا و نصب در نماهای مختلف هر سازه مناسب‌تر است نیاز به بررسی دارد. ما در این مقاله به بحث پیرامون معایب و مزایای هر یک از این مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان می‌پردازیم و انتخاب را به عهده خود شما می‌گذاریم تا بتوانید نتیجه‌گیری کنید که برای پوشش نمای قسمت‌های مختلف ساختمانتان سنگ بهتر است یا سرامیک.

کمی قبل‌تر تعریفی مختصر در مورد سنگ ساختمان و سرامیک (با عنوان سنگ ساختمان چیست، سرامیک چیست) ارائه دادیم و با فرآیند تولید و فرآوری هر یک آشنا شدیم. می‌توان گفت بارزترین تفاوت سنگ و سرامیک در شیوه فرآوری هر یک از این دو محصول می‌باشد. استخراج سنگ از دل طبیعت می‌تواند یکی از نقاط قوت سنگ ساختمانی در مقایسه با سرامیک باشد، زیرا طبیعی بودن سنگ ساختمانی برای مخاطب یادآور زیبایی‌های طبیعت بوده و به آن جنبه‌ای ارزشمند می‌دهد.

برای اینکه به درک بهتری نسبت به تفاوت سنگ ساختمانی با کاشی و سرامیک برسیم به این خصیصه (طبیعی بودن سنگ ساختمانی) اکتفا نکرده و به اتفاق به مقایسه کامل سنگ و سرامیک می‌پردازیم.

 

تفاوت دوام سنگ ساختمانی و سرامیک

یکی از اصلی‌ترین نکات در انتخاب مصالح مناسب جهت اجرا در کف و دیگر قسمت‌های هر بنا، دوام آن متریال می‌باشد. از این نظر می‌توان سنگ ساختمانی را یکی از انتخاب‌های بسیار مناسب برشمرد. سنگ‌های ساختمانی به دلیل دارا بودن ساختار خاص و مطلوب دوام بیشتری از سرامیک دارند.

خشک بودن سرامیک باعث شده تا مقاومت و ضربه‌ پذیری کمتری در مقابل سنگ داشته باشد و احتمال شکستن آن در برابر انقباض و انبساط ساختمان و ضربات احتمالی بیشتر باشد. برای مثال در محل‌هایی همچون آشپزخانه‌های صنعتی، تعمیرگاه‌ها، کارخانه‌های صنعتی، سالن بدنسازی و… که امکان افتادن اشیاء در آن‌ها بالاست استفاده از سرامیک پیشنهاد نمی‌شود و در عوض سنگ‌های ساختمانی جهت نصب و اجرا در این مکان‌ها بسیار مناسب می‌باشند.

 

سنگ زیباتر است یا سرامیک

همانطور که می‌دانید زیبایی هر محصول از نگاه مشتری یک موضوع کاملا سلیقه‌ای‌ بوده و نمی‌توان این مسئله را جزو نکات فنی آن محصول به حساب آورد ولی با این حال می‌‍توانیم تفاوت‌های آن‌ها را بیان کنیم.

سنگ زیباتر است یا سرامیک

سنگ زیباتر است یا سرامیک

ظاهر زیبای سرامیک‌ها معمولا به دلیل وجود رنگ و طرح‌های متنوع آن‌ها می‌باشد. کارخانه‌های تولیدی کاشی و سرامیک محصولات خود را با تنوع بسیار بالایی در بازار عرضه می‌کنند و در طول سال تولیداتی با الگوهای خاص نیز در سبد محصولات خود قرار می‌دهند. در مقابل سنگ‌های ساختمانی دارای زیبایی طبیعی و ذاتی می‌باشند.

سنگ زیباتر است یا سرامیک

اصالت زیبایی ظاهری سنگ‌ها باعث شده تا نتوانند بسیاری از سرامیک‌ها را قابل مقایسه با سنگ قرار دهند. برای مثال شکوه و عظمت یک ساختمان نما رومی را تصور کنید که با تراورتن سفید عباس‌آباد پوشیده شده و هارمونی خاصی با طبیعت اطراف خود ایجاد کرده، ظاهر چشم نواز رنگ‌های طبیعی آن را نمی‌توان با هیچ محصولی در مقام قیاس قرار داد. در صورتی که در خیلی از موارد شاهد تولید سرامیک‌هایی با طرح سنگ نیز می‌باشیم، که دلیل آن تصویر و حسی است که در ذهن مخاطب از زیبایی ذاتی سنگ طبیعی ساختمان ایجاد می‌کند.

 

تنوع سنگ بیشتر است یا سرامیک؟

حالا که مسئله زیبایی و تنوع مطرح شد باید به این موضوع نیز اشاره داشته باشیم که تکرار یک طرح در سرامیک‌ها و اجرای آن بر روی یک سطح یکنواختی خاصی ایجاد می‌کند که برای برخی از افراد جذاب بوده و از نظر برخی دیگر این هم‌آهنگی پس از مدتی جذابیت و تازگی خود را از دست داده و خسته کننده می‌باشد.

تنوع سنگ بیشتر است یا سرامیک

این در حالی است که وجود هاله‌ها و رگه‌های طبیعی در دل سنگ‌های ساختمانی باعث ایجاد ظاهری زیبا در آن‌ها می‌شود و به نوعی می‌توان گفت که نظمی مملو از بی‌نظمی تمام سطح سنگ و نمای آن فضا را در بر می‌گیرد. به طور مثال وقتی که به سنگ گرانیت گل پنبه‌ای نگاه می‌کنید، همگونی چشم نوازی سرتاسر سطح سنگ را فرا گرفته است و با نگاه کردن به هر بخش از این سنگ می‌توانید شاهد دانه‌های سفید پنبه‌ای شکل و بازی ریزدانه‌های سفید و سیاه باشید، که خود زیبایی و اصالت سنگ طبیعی ساختمانی را به رخ می‌کشد.

سنگ‌های‌ ساختمانی از نظر طرح و رنگ تنوع بیشتری نسبت به کاشی و سرامیک دارند، که با مراجعه به سنگ ‌فروشی‌های سطح شهر می‌توانید شاهد این موضوع باشید. به روز شدن ماشین‌آلات و دستگاه‌های فرآوری سنگ باعث شده تا سنگ‌های ساختمانی هر روز با طرح و ابعاد جدیدتری وارد بازار شوند و سلایق مشتریان را پاسخگو باشند.

 

کاربرد سنگ و سرامیک

یکی دیگر از تفاوت‌های سنگ ساختمان و سرامیک را می‌توان در کاربردهای مختلف هر یک از آن‌ها جستجو کرد. البته هردو از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان به شمار می‌آیند ولی با این وجود تفاوت‌هایی در این میان به چشم می‌خورد.

حراج سنگ تراورتن اصفهان

سنگ پله بهتر است یا سرامیک؟

به عنوان مثال نمی‌توان از سرامیک برای نصب و اجرا در پله‌ها استفاده کرد، سایش در اثر رفت و آمد زیاد، دو رنگ شدن سطح پله، سُر بودن سطح پله به خاطر جنس سرامیک و لعاب روی آن، امکان شکستن سرامیک‌ها در اثر افتادن اشیاء در اسباب کشی‌ها به خاطر تُرد بودن و ضخامت کم آن، لب پر شدن لبه‌های سرامیک، از جمله عواملی هستند که استفاده از سرامیک را جهت پوشش نمای پله پیشنهاد نمی‌کنیم.‌

نکته دیگر اینکه برخی از فروشندگان برای پوشش نمای پله‌ها سرامیک‌های غیر لعابی را پیشنهاد می‌کنند اما همانطور که می‌دانید این نوع سرامیک جذب آب بالاتری داشته، که این مسئله خود باعث پایین آمدن طول عمر آن‌ها می‌شود.

سنگ پله بهتر است یا سرامیک

با توجه به مواردی که ذکر شد حتما شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که سنگ‌های ساختمانی بهترین گزینه جهت نصب در پله‌ها هستند. سنگ پله یکی از مصالح پر کاربرد در سازه‌ها به شمار می‌آید، که با توجه به سفارش مشتری و کاربری ساختمان در ابعاد مختلفی برش داده می‌شود. سنگ پله را معمولا با ضخامت بیشتری فرآوری می‌کنند، (حدودا ۲ تا ۳ سانتی‌متر) همین امر موجب مقاومت و استحکام بیشتر این بخش از سازه می‌شود. فرآوری سنگ پله در طرح و رنگ‌های متنوع و همچنین استحکام بالای آن یک برتری نسبت به سرامیک محسوب می‌شود.

 

سنگ ‌فرش یا کاشی و سرامیک؟

یکی دیگر از قسمت‌هایی که می‌توان برای نمای آن از سنگ یا سرامیک استفاده کرد کف ساختمان می‌باشد. برای پوشش نمای کف ساختمان سرامیک‌هایی با ابعاد بزرگتر در نظر می‌گیرند تا کار فرش کردن آن فضا با سرعت بیشتری انجام شود اما به دلیل سُر بودن سطح آن‌ها اکثر افراد با مشکل مواجه می‌شوند، (حتی برای سالن‌هایی که موکت یا فرش پهن می‌کنند برای رفع این مشکل از گیره و یا ترمز فرش استفاده می‌کنند) اغلب برای رفع این مشکل استفاده از سرامیک‌های بدون لعاب را پیشنهاد می‌دهند که لغزندگی کمی دارند. (که این نوع سرامیک‌ها نیز مشکل جذب آب و آلودگی را دارا می‌باشند.)

فضای کف ساختمان، پارکینگ، حیاط و محوطه بیرون ساختمان از جمله قسمت‌هایی هستند که به دلیل رفت و آمد زیاد افراد و تردد وسایل نقلیه، امکان وارد شدن فشار و ضربه بر اثر افتادن اشیاء، بارش برف و باران، تابش نور خورشید، برودت و گرمای زیاد هوا و عواملی از این دست مشتری را به این فکر وا می‌دارد تا از مصالحی مناسب جهت نصب در این مکان‌ها استفاده کنند.

دوام و استحکام، مقامت در برابر ضربه و فشار، مقاومت در برابر نفوذ آب و مواد شیمیایی، مقاومت در برابر سایش، شست و شوی آسان و مقاومت در برابر سرما و گرما از جمله خصوصیاتی هستند که مصالح مورد نظر جهت نصب در فضاهای ذکر شده باید داشته باشد. در عین حال داشتن ظاهری زیبا، چشم نواز و مطلوب نیز بسیار مهم است.

سنگ ساختمانی از جمله متریالی می‌باشد که به راحتی تمام این خصوصیات را دارا بوده و در صورتی که زیرسازی آن درست و مناسب انجام شده باشد، سالیان سال نما و پوششی عالی برای فضاهای مختلف ساختمان شما ایجاد می‌کند. در صورتی که سرامیک بسیاری از این خصوصیات مثبت را نداشته و گزینه مناسبی جهت نصب در فضاهای یاد شده در قسمت کف ساختمان نمی‌باشد.

سنگ ‌فرش یا کاشی و سرامیک

سنگ‌های ساختمانی تنوع رنگی بسیار بالایی دارند، ولی برای اینکه سنگ فرش یا نمایی خاص و متفاوت داشته باشیم نیازی به استفاده از رنگ‌های مختلف یک سنگ در کنار هم نیستیم، بلکه می‌توانیم از یک رنگ با فرآوری به روش‌های مختلف نظیر: بوش‌همر، بوش‌همر چرمی، تامبل، اسکراچ، اسکراچ چرمی، شیاری، سندبلاست، کوبیک منظم، کوبیک نامنظم، بوش‌همر چرمی حصیری، تامبل فرنچ پترن و …استفاده کنیم. در این صورت توانسته‌ایم نمایی شیک و به روز در عین حال ساده و یک رنگ برای فضای خود ایجاد کنیم.

 

برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک؟

نمای هر ساختمان تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و دیده شدن آن ساختمان دارد، به همین منظور انتخاب متریال مناسب جهت اجرا و نصب در این بخش بسیار مهم است. نمای ساختمان به نوعی عایق برای ساختمان نیز محسوب می‌شود، چون همواره در معرض سرما، گرما، تابش نور خورشید و بارش برف و باران بوده، و باید در مقابل موارد ذکر شده مقاوم باشد.

سنگ ساختمانی علاوه بر مقاومت در برابر سرما و گرما، تابش آفتاب و نفوذ آب،  نمای شکیل، ماندگار و به روزی را برای سازه شما ایجاد می‌کند.

برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک

در صورتی که سرامیک هیچ کدام از این خصوصیات را دارا نبوده و اصلا مناسب نصب و اجرا در نمای فضاهای بیرونی نمی‌باشد. برش‌های یک اندازه و همچنین ظاهر براق سرامیک ممکن است برای مدت کوتاهی نمای فانتزی و زیبایی را برای ساختمان شما ایجاد کند، ولی با گذشت زمان شاهد لب پر شدن، ترک خوردن و یا جدا شدن تعدادی از سرامیک‌های نصب شده بر روی سازه‌های مختلف خواهید بود.

برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک

تعمیر و جایگزینی سرامیک‌های جدا شده از روی نمای ساختمان بسیار سخت و هزینه‌ بر بوده، و یا مهار آن‌ها با پیچ و رولپلاک ظاهر زیبایی به همراه نخواهد داشت. در حالی که به نُدرت ممکن است آسیبی در نماهای کار شده با سنگ‌های ساختمانی شاهد باشید، آن هم در صورتی که از مواد مناسبی جهت نصب استفاده نشده باشد، فرآیند نصب به درستی صورت نگرفته باشد و یا از سنگ مناسب جهت نمای آن قسمت استفاده نکرده باشند.

 پیشنهاد اغلب معماران به مالکان و یا سازندگان برای نمای ساختمان‌هایشان انواع سنگ تراورتن، همچون تراورتن سفید حاجی‌آباد، تراورتن عباس‌آباد، تراورتن عسلی پرهام، تراورتن تکاب، تراورتن کرم رامشه و… می‌باشد. اما سنگ چینی مشهد، مرمریت آباده، گرانیت نطنز، مرمریت دهبید نیز می‌توانند گزینه‌های بسیار مناسبی جهت اجرا در نمای ساختمان شما باشند.

با تمام این تفاسیر توجه داشته باشید که در زمان انتخاب سنگ نما عواملی نظیر طرح پیشنهادی و طراحی انجام شده توسط آرشیتکت، بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید و همچنین آب و هوای منطقه زندگی شما در انتخابتان تاثیرگذار هستند. با این حال اگر همچنان در انتخاب سنگ مناسب جهت نمای ساختمان خود تردید دارید می‌توانید با کارشناسان ما (محسن صوفی۰۹۱۲۰۶۸۱۶۷۸ ) در ارتباط باشید، تا علاوه بر دریافت مشاوره رایگان و کاربردی سسنگ مناسب و دلخواه خود را انتخاب کنید.

 

تفاوت قیمت سنگ و سرامیک

از دیگر مولفه‌های بسیار مهم و تاثیرگذار در انتخاب سنگ ساختمان و یا سرامیک قیمت آن‌ها می‌باشد، طوری که افراد گاها به خاطر قیمت بالای برخی مصالح دیگر مولفه‌ها همچون ابعاد، طرح، رنگ و کیفیت محصول مدنظر خود را فاکتور می‌گیرند. اگر به فروشگاه‌های کاشی و سرامیک مراجعه کرده باشید حتما این جمله را شنیده‌اید که‌ سنگ از سرامیک گران‌تر است، در صورتی که اصلا اینطور نبوده و این ادعا واقعیت ندارد. شاید در نگاه کلی قیمت برخی سنگ‌ها بالاتر باشد ولی مقایسه قیمت سنگ تراورتن سفید عباس‌آباد با سرامیک معمولی دور از انصاف است.

با توجه به مواردی که بیان شد دیگر نیازی به توضیح نیست که برای ساختمان خود چرا باید از سنگ استفاده کنیم، با این حال در ادامه با نگاهی کلی به مزایای استفاده از سنگ ساختمان نسبت به کاشی و سرامیک اشاره کرده‌ایم.

از طرفی اگر به دنبال پایین آوردن هزینه‌های ساخت و ساز خود هستید استفاده از سنگ ساختمانی انتخاب بسیار عاقلانه‌ای است، چون پس از نصب سنگ در قسمت‌های مختلف ساختمان تا مدت‌ها نیازی به صرف هزینه در آن بخش‌ها نیست، در صورتی که این مسئله در مورد سرامیک صدق نمی‌کند. استحکام و دوام سنگ ساختمانی در کنار دیگر مزیت‌های آن باعث شده تا از نظر اقتصادی نیز نسبت به سرامیک برتری داشته باشد.

مزایای استفاده از سنگ ساختمان نسبت به کاشی و سرامیک

در نگاهی کلی به مزایای استفاده از سنگ ساختمان نسبت به کاشی و سرامیک اشاره می‌کنیم:

  • استحکام و دوام بالا
  • مقامت در برابر ضربه و فشار
  • مقاومت در برابر نفوذ آب و مواد شیمیایی
  • مقاومت در برابر سایش
  • شست و شوی آسان
  • مقاومت در برابر سرما و گرما
  • دارای رنگ‌، طرح، ضخامت، بافت و الگوهای متنوع و منحصر به فرد
  • عایق سرما و گرما
  • ظاهری زیبا و مجلل
  • کیفیت بالا
  • قیمت مناسب
  • یکدست بودن کیفیت و رنگ سطح سنگ تا انتهای آن
  • بالا رفتن کیفیت رنگ سطح با گذشت زمان و جذب نور خورشید
  • اصالت و طبیعی بودن
  • امکان استفاده جهت تزئین فضاهای مختلف
  • امکان ساخت مجسمه‌ها و ظروف تزئینی و کاربردی

مزایای استفاده از سنگ ساختمان نسبت به کاشی و سرامیک

 

مزایای استفاده از سنگ ساختمان نسبت به کاشی و سرامیک

حُسن ختام

تنوع بالای مصالح ساختمانی از یک طرف و بالا بودن هزینه‌های ساخت و ساز نیز از طرفی دیگر باعث شده تا افراد قبل از اقدام به خرید مصالح مورد نیازشان بخواهند محصولات موجود در بازار را از هر جهت با هم مقایسه کنند و با توجه به بودجه‌ای که برای نمای قسمت‌های مختلف ساختمان خود در نظر گرفته‌اند، بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

تنوع در طرح، رنگ، ابعاد و نحوه فرآوری سنگ‌های ساختمانی باعث شده تا افراد بتوانند حتی ارزان‌ترین سنگ ساختمانی را با کیفیتی مطلوب خریداری کنند، محصولات موجود در کارخانه‌های سنگ‌بُری و نمایشگاه‌های سنگ شهرهای مختلف گواه این ادعا هستند.

اگر برای ساختمان خود به دنبال سنگ راه پله، سنگ پله، سنگ نما و کفپوشی مطلوب و متفاوت هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ما (محسن صوفی۰۹۱۲۰۶۸۱۶۷۸ ) در ارتباط باشید تا علاوه بر دریافت مشاوره کاربردی و رایگان، سنگی متناسب با سلیقه خود با مناسب‌ترین قیمت انتخاب کنید. همچنین می‌توانید در سایت  www.zimarad.com انواع سنگ ساختمان ایرانی با عکس را مشاهده کنید.

تماس با مشاوره فروش سنگ زیماراد

لیست مقالات سایت زیماراد:

سنگ ‌فرش یا کاشی و سرامیک ؟ سنگ بهتر است یا سرامیک ؟ ارزان‌ترین سنگ ساختمانی + قیمت سنگ نمای ساختمان ارزان پدر صنعت سنگ ایران کیست ؟ زندگی نامه ارباب قنبر سنگ ساختمان چیست و انواع سنگ ساختمان ایرانی با عکس