ما در این سایت قصد آموزش plc fatek آموزش عملی و کاربردی داریم به صورت کلی نحوه راه اندازی و کار کردن سخت افزاری و نرم افزاری plc را به صورت کاملا عملی و با دیدی صنعتی به دوستان و بازدید کنندگان محترم در حد توان آموزش دهیم ما این کار را با پی ال سی برند فتک شروع می کنیم ولی برنامه داریم تا بر روی برند ال سی LS و شاید زیمنس Siemens هم در بحث آموزش عملی plc کار کنیم. امیداواریم خداوند مارا یاری کند تا شرمنده شما دوستان نشویم و بتوانیم به قول خود عمل کنیم اما برای شروع باید اول قسمت های اصلی و ظاهری یک plc fatek را بشناسیم ؟
معرفی قسمت های مختلف plc fatek ؟ plc fatk از چه قسمت های تشکیل شده است؟

 

آموزش plc fatek آموزش عملی و کاربردی

این نوع از plc ها مانند همه ی محصولات شرکت های که در زمینه اتوماسیون فعال هستند دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها داری کاربرد های خاص هستند و ویژگی های خاصی دارند. اما معرفی هر کدام و بیان ویژگی ها ی آنها ما را از این شیوه آموزش کاربردی دور می کند ما در آزمایش هایمان از مدل FBS-60MA که در شکل زیر نشان داده شده است استفاده کرده ایم .

plc مدل مدل FBS-60MA فتک

plc فتک مدل FBS-60MA

معرفی قسمت های مختلف PLC FATEK (مطابق شماره های روی عکس۱)

۱٫ورودی های plc
۲٫پورت(ورودی) ارتباطی با کامپیوتر برای برنامه ریزی plc
۳٫نمایشگر ورودی
۴٫نمایشگر خروجی
۵٫خروجی های PLC
۶٫پروتکل (درگاه )ارتباطی plc با سایر وسایل مانند HMI (صفحات لمسی صنعتی) و DRIVER (راه انداز موتور) و…
۷٫رابط ارتباطی با سایر ما ژول ها
حال تک تک به توضیح موارد فوق می پردازیم.

۱٫ورودی های plc

در ورودی های plc ازتکنولوژی اپتوکپلر استفاده شده است .این کار برای ایزوله کردن ورودی plc از مدارات پردازش انجام می شود ،که باعث می شود اگر ورودی از میزان ماکزیمم قابل تحمل افزایش یافت این ورودی به مدارات داخلی که معمولا گران قیمت هستند آسیب نرسانند .

ورودی های plc ازتکنولوژی اپتوکپلر

ورودی های plc از تکنولوژی اپتوکپلر استفاده شده

مدار اپتوکپلر مانند شکل از دو دیود نوری که خلاف هم بسته شده اند(چون هر گونه بسته شد فتو ترانزیستور را راه اندازی کند) تشکیل شده است، در صورت اعمال تغذیه بیس فتو ترانزیستور را تحریک می کند و مدار ترانزیستور سوئیچ می شود.

نکته مهم:
ورودی های روی خود plc (همون هایی که در شکل با عدد ۱ نمایش داده شده) ۲۴ V DC است و به خاطر داشتن اپتوکپلر فقط دو حالت on/off دارند یعنی فقط به شستی های استپ و استارت و سنسور هایی که دیجیتال هستند و دو حالت on و off بیشتر ندارند (مانند سنسور اثر هال یا سنسور های نوری و..) می توان وصل کرد . در صورتی که بخواهیم از سنسور های آنالوگ یا سنسورهای خاص استفاده کنیم باید از ماژول های جداگانه FATEK استفاده کنیم .(که در مباحث بعدی توضیح بیشتری درباره آنها ارائه می دهیم)
ورودی های plc را با X نمایش می دهند و این مدل دارای۳۶ورودی فقط بر روی ماژول اصلی است که از X0 تا X35 شماره گزاری شده است. البته با اضافه کردن ماژول های کمکی می توانیم تعداد ورودی ها را افزایش دهیم.
۲٫پورت(ورودی) ارتباطی با کامپیوتر برای برنامه ریزی plc برای لود کردن (ریختن)برنامه ی نوشته شده از کامپیوتر بر روی plc باید از کابل مخصوصی استفاده کنیم، که کابلی که ما از آن استفاده کردیم با شماره (FBS-232P0-9F-150) موجود است.

کابل انتقال اطلاعات plc

کابل انتقال اطلاعات plc

درکابل بالا قسمت ۲ به قسمت ۲ شکل ۱ وصل می شود، و قسمت ۱ به پورت com کامپیوتر وصل می شود ولی درصنعت به خاطر راحتی در حمل و نقل برای کنار تابلو و سایر اماکن از لب تاپ استفاده می شود .ولی معمولا لب تاپ ها پورت com ندارند و برای استفاده از این کابل باید یک کابل مبدل com2usb استفاده کنید که ما از کابلی با مدل pcs-313 استفاده کرده ایم.

کابل مبدل com2usb

کابل مبدل com2usb

که شماره ۱ این عکس به لپ تاب و شماره ۲ به شماره ۱ عکس ۳ وصل می شود.
ولی برای شناساندن این کابل به لب تاپ باید درایور آن را (که در پوشه همراه فایل به همراه راهنمای نصب قرار دارد) نصب کنیم.

۳٫ نما یشگر ورودی

در این نمایشگر شماره همه ورودی های روی ماژول اصلی درج کرده اند و هرکدامشان که تحریک شود عدد مربوطه روشن می شود به طور مثال اگر شستی استارت را به X1 وصل کنیم هر بار که شستی را فشار دهیم، چراغ عدد یک روشن می شود. کاربرد آن برای زمانی است که میخواهیم مدار را بدون اتصال مدارات قدرت تست کنیم یا اینکه زمانی فراموش کردیم که مثلا فلان شستی را به کدام ورودی متصل کردیم از این طریق آن را پیدا می کنیم.

 

۴٫ نمایشگر خروجی

در این نمایشگر شماره همه خروجی های روی ماژول اصلی را درج کرده اند و هرکدامشان که تحریک شود عدد مربوطه روشن می شود. به طور مثال اگر در برنامه تعریف کردیم که اگر شستی استارت را تحریک کردیم، خروجی Y0 را فعال کند، هر بار که شستی را فشار دهیم، چراغ مربوط به عدد یک در نشانگر خروجی روشن می شود. کاربرد آن برای زمانی است که می خواهیم مدار را تست کنیم یا اینکه زمانی که فراموش کردیم که مثلا فلان خروجی را به کدام کنتاکتور متصل کردیم، ازاین طریق آن را مشخص می کنیم.

 

۵٫خروجی های PLC
PlC ها از نظر خروجی به سه نوع تقسیم می شوند و هر کدام دارای کاربردی خاص به شرح زیر هستند.

۱٫خروجی رله ای :
در این نوع از خروجی مدارات داخلی خود plc دارای رله هستند و قابلیت جریان دهی بالا دارند و به طور مستقیم می توانند عملگر های با جریان بالا را راه اندازی کنند، مثلا بدون در نظر گرفتن رله برد بوبین کنتاکتور را فعال کنند .
ولی از معایب آنها پایین بودن فرکانس سوئیچ آنها است.

۲٫خروجی ترانزیستوری :
از محاسن آنها در کاربردهای فرکانس بالا است، مانند کنترل دور موتور های DC بدون مدارات واسطه در قسمت فرمان ویا کنترل شیرهای پروپرشنال هیدرولیکی و… است. ولی عیب آنها در پایین بودن جریان خروجی است.

۳٫خروجی دیاگی (تریستور دو طرفه):
این خروجی ترکیبی از محاسن هردو نوع خروجی قبل است. یعنی قابلیت ارائه فرکانس بالا در جریان های زیاد .
نکته۱:
شما فرضا چند خروجی دارین که به ترانزیستوری نیاز دارید و چند تا رله ای، می توانید از نوع ترانزیستوری خریداری کنید ولی خروجی های مورد نیاز برای جریان بالا را به رله برد برسونیم و از آنجا به خروجی مورد نظر برسونیم و استفاده کنید.

عکس5 (نمونه ای از رله بردهای موجود در بازار)

عکس۵ (نمونه ای از رله بردهای موجود در بازار)

۶٫پروتکل (درگاه )ارتباطی plc با سایر وسایل مانند HMI (صفحات لمسی صنعتی) و DRIVER (راه انداز موتور) و…
Plc های FATEK برای ارتباط با سایر وسایل صنعتی دیگر از یک ماژول استفاده می کند که خود می تواند انواع مختلفی باشد.
این ماژول با سریال FBS—CBXX در بازار موجود است. که xx دو عدد است که می توانند ۲ یا ۵ باشد. در زیر نمونه ای از این ماژول ونحوه نصب آن بر روی plc نمایش داده شده است.

پشت برد و محل اتصال ماژول های CB

پشت برد و محل اتصال ماژول های CB

در شکل فوق (سمت راست) پشت برد و محل اتصال ماژول های CBرا به ماژول اصل با فلش قرمز مشخص شده و در سمت چپ دو نوع از انواع آنها که شامل CB-55,CB5 است را نشان داده است .
اما عدد ۲ در این ماژول از نام RS232 (همون پورت com) گرفته شده است. و عدد ۵ از RS485 که یک ارتباط دو سیمه است گرفته شده است . مثلا مدل FBS-CB25 از یک RS232 و یک RS485 استفاده کرده است .

۷٫رابط ارتباطی با سایر ماژول ها
اگر فراموش نکرده باشید در بخش ورودی ها توضیح دادیم که برای اندازه گیری ورودی های آنالوگ یا خواندن سنسور های خاص به ماژول های مخصوصی نیاز داریم. که این ماژول ها ارتباط خود را با ماژول اصلی ازطریق این درگاه برقرار می کند .
درشکل ۷ نحوه اتصال یک ماژول TC6 (که قابلیت خواندن ترموکوپل را دارد) به ماژول اصلی نمایش می دهیم.

شکل 7 نحوه اتصال یک ماژول TC6

شکل ۷ نحوه اتصال یک ماژول TC6