همواره در دل طبیعت نعمت‌هایی یافت ‌می‌شود که ما انسان‌ها از آن‌ها به منظور تامین نیازهای خود استفاده می‌کنیم، سنگ طبیعی از جمله این نعمت‌هاست که علاوه بر خلق ثروت استفاده‌های بی‌شمار دیگری برای ما دارد. استخراج این سنگ‌ها و  فرآوری آنها به صورت سنگ ساختمان مورد استقبال انسان‌ها از گذشته تا امروز بوده است.

 

سنگ ساختمان چیست

ایرانیان از دیرباز از انواع سنگ ساختمان در ساخت و تزئین سازه‌های مختلف خود استفاده کرده‌اند، آثاری همچون سنگ‌ نگاره‌های تخت جمشید، معبد آناهیتا، پاسارگاد، تخت سلیمان و… گواه این ادعا می‌باشند.

آثاری همچون سنگ‌ نگاره‌های تخت جمشید، معبد آناهیتا، پاسارگاد، تخت سلیمان

سنگ نگاره‌های تاریخی ایران

سنگ ساختمان چیست و انواع سنگ ساختمان ایرانی با عکس

هدف از این مقاله آشنایی با سنگ ساختمان و انواع سنگ ساختمانی است، و ما قصد داریم در ادامه به صحبت پیرامون موارد زیر بپردازیم:

  • تعریف سنگ ساختمان
  • کاربرد سنگ ساختمان
  • ویژگی‌های سنگ ساختمان
  • استفاده از سنگ ساختمان در نمای داخلی
  • استفاده از سنگ ساختمان در نمای خارجی

 

آشنایی با انواع سنگ ساختمان

سنگ‌های طبیعی که در نماهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تنوع بسیار زیادی داشته، ولی ما در اینجا به پرطرفدارترین و پرکاربردترین‌های آن‌ها به اختصار اشاره می‌کنیم؛

  • سنگ تراورتن
  • سنگ مرمریت
  • سنگ مرمر
  • سنگ گرانیت
  • سنگ چینی
  • سنگ لایم‌استون

سنگ ساختمان چیست ؟

سنگ ساختمان چیست

تاکنون سنگ‌های طبیعی زیادی توسط افراد مختلف و در بازه‌های زمانی مختلف کشف و استخراج شده‌، که با توجه به نیازی که داشته آنها را فرآوری و مورد استفاده قرار داده‌اند. در تعریف سنگ ساختمان باید به نکاتی توجه داشت؛ یعنی علاوه بر رنگ‌بندی متنوع و ظاهر زیبای سنگ، باید در برابر حرارت، تغییرات آب و هوایی، سایش ناشی از عبور و مرور زیاد مقاوم بوده و همچنین صیقل‌پذیری مورد قبولی داشته باشد تا بتوان از آن به عنوان سنگ ساختمان نام برد و استفاده کرد.

 

کاربرد سنگ ساختمانی

کاربرد سنگ ساختمانی

نمای داخلی و خارجی ساختمان، سنگ تزئینی، مجسمه‌های و گلدان‌های سنگی

امروزه شاهد پیشرفت روزافزون تکنولوژی در صنایع و علوم مختلف هستیم؛ صنعت ساختمان هم از این قائده مستثنی نبوده و همواره در حال به روز شدن می‌باشد. خانه‌ها و نماهای قدیمی جای خود را به ساختمان‌های مدرن و نماهای جدید می‌دهند.

در صنعت ساختمان مصالح طبیعی و مصنوعی متنوعی وجود دارد که درمحل‌های مختلف بویژه در نمای ساختمان‌ مورد  استفاده قرار می‌گیرند و سعی دارند تا با سنگ ساختمانی به رقابت بپردازند ولی دلایل مختلفی باعث شده که همواره بتوان از سنگ ساختمانی به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان‌سازی یاد کرد و این محصول طبیعی جایگاه خود را میان دیگر رقبا در این صنعت حفظ کند؛

که می‌توان این دلایل را مزایای استفاده از سنگ ساختمانی نامید، دلایلی همچون:

  • سازگاری با محیط زیست
  • بی‌خطر بودن نسبت به سلامت انسان
  • هزینه نگهداری بسیار پایین
  • حفظ شکل ظاهری نما پس از سال‌ها
  • مقاوم در شرایط مختلف آب و هوایی
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن به نسبت دیگر مصالح

با توجه به مواردی که بیان شد می‌توان از سنگ ساختمانی در جاهای مختلفی استفاده کرد، مثل نمای داخلی ساختمان، نمای خارجی ساختمان، اسستفاده به عنوان سنگ تزئینی، ساخت مجسمه‌های سنگی، ساخت گلدان‌های سنگی، ساخت آبنماها و….

 

ویژگی‌های سنگ ساختمان

ویژگی‌های سنگ ساختمان

سنگ‌های طبیعی باید دارای ویژگی‌هایی باشند تا بتوان از آنها در بلند مدت و به عنوان سنگ ساختمانی استفاده کرد، که از بارزترین این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) سنگ ساختمانی باید نسبت به شرایط آب و هوایی مختلف و تغییرات دمایی مقاوم باشد، استفاده از سنگ مناسب و نصب آن در محل مناسب بسیار مهم می‌باشد، برخی از سنگ‌ها با توجه به ذرات و مواد تشکیل دهنده، ساب و پوشش با کیفیت حتی در برابر نفوذ مواد شیمیایی و اسیدی مقاوم هستند.

۲) سنگ باید با محلی که در آنجا نصب می‌شود همخوانی داشته باشد، برای مثال سنگی که در حمام، سرویس بهداشتی، نمای بیرونی ساختمان مناطق بارانی و سردسیر و مکان‌هایی از این قبیل استفاده می‌شود نباید جذب آب بالایی داشته باشد.

۳) معمولا سنگ‌هایی که در نمای ساختمان استفاده می‌شوند ضخامت استانداردی دارند و نباید سنگین باشند، چون این امر سبب می‌‌شود تا سنگ با دوغاب و ملات پشت سنگ اتصال خوبی نداشته و پس از مدتی نمای ساختمان شروع به ریزش کند.

۴) سنگ مناسب در ساختمان‌سازی باید ساب‌پذیری باکیفیت و مورد قبولی داشته باشد و همچنین با اپوکسی و رزین‌های مخصوص پوشش داده شود، که این پوشش نوعی عایق در برابر صدا، حرارت، تغییر رنگ، و همچنین نفوذ آب و مواد شیمیایی برای سنگ می‌باشد.

۵) سنگ ساختمانی باید نسبت به فشارها و ضربات احتمالی در مرور زمان و همچنین سایش و خوردگی مستحکم و مقاوم باشد.

 

استفاده از سنگ ساختمانی در نمای داخلی

استفاده از سنگ ساختمانی در نمای داخلی

سرویس بهداشتی، حمام، سنگ‌فرش پاگرد و پله‌ها، ظروف سنگی، سنگ‌فرش پارکینگ

از سنگ طبیعی در نمای داخلی ساختمان نیز می‌توان استفاده کرد، در بخش‌هایی چون سنگ‌فرش کف فضاهای داخلی ساختمان، سرویس بهداشتی، حمام، سنگ‌فرش پاگرد و پله‌ها، ظروف سنگی، سنگ‌فرش پارکینگ ساختمان، سنگ روی کابینت، اپن و کانتر، قنریز، دیواره‌های راه‌پله، سنگ‌فرش کف فضاهای اداری و تجاری، قاب آسانسورو….

 

استفاده از سنگ ساختمان در نمای خارجی

استفاده از سنگ ساختمان در نمای خارجی

نمای جلوی ساختمان، نمای خارجی پشت ساختمان، سنگ‌فرش حیاط

استفاده از سنگ‌های طبیعی در نمای خارجی ساختمان‌ها علاوه  بر زیبایی و شکوهی که به ساختمان می‌بخشد، نوعی عایق برای ساختمان نیز محسوب می‌شود، در محل‌هایی همچون نمای جلوی ساختمان، نمای خارجی پشت ساختمان، سنگ‌فرش حیاط، درپوش دیوارهای محوطه، جان‌پناه بام، سنگ‌فرش پیاده‌رو، حجم‌تراشی‌‌ها و ساخت مجسمه‌های سنگی در پارک‌ها و معابر عمومی‌، المان‌ها و مجسمه‌های تزئینی در نمای ساختمان (اغلب در نماهای رومی) و….

 

انواع سنگ ساختمان ایرانی با عکس

سنگ ساختمان تراورتن

سنگ ساختمان تراورتن

سنگ ساختمان تراورتن

یکی از پرکاربردترین سنگ‌های طبیعی مورد استفاده در صنعت ساختمان سنگ تراورتن می‌باشد. تراورتن نوعی سنگ رسوبی ساخته شده از کلیست کریستال است که اغلب در رنگ‌های کرم، سفید، خاکستری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سنگ تراورتن در نماهای مدرن، کلاسیک و همچنین در دکوراسیون‌های  داخلی و خارجی استفاده می‌کنند. تراورتن بافتی متخلخل دارد؛ ترکیبات و عناصر مختلف که در زمان رسوب‌گذاری وجود دارد باعث تنوع رنگ در آن می‌شود. این سنگ به خوبی برش خورده و خاصیت صیقل‌پذیری بالایی دارد که این امر باعث درخشندگی سطح سنگ می‌شود، و می‌توان از آن در ساخت مجسمه‌های سنگی بزرگ و حجم‌تراشی‌ها نیز استفاده کرد.

متخلخل بودن بافت سنگ تراورتن باعث می‌شود تا در برابر عواملی همچون یخ‌زدن، گرما، صدا، انبساط و انقباض و… مقاوم باشد. تخلخل بالا در سنگ تراورتن مانع از لیز خوردن روی آن می‌شود، این خاصیت مشتری را ترغیب می‌کند که از آن در بخش‌های مختلف ساختمان از جمله سنگ‌فرش کف ساختمان استفاده کند.

شهرستان محلات واقع در استان مرکزی به عنوان پایتخت سنگ ایران، بیشترین تعداد معادن سنگ تراورتن را در دل خود جای داده. صنایع سنگ زیماراد با فرآوری کوپ سنگ‌های معادن عباس‌آباد، حاجی‌آباد، دره‌بخاری و… توانسته نیازها و سلایق مشتری‌های خود را پاسخگو باشد. شما می‌توانید این سنگ را در برش‌ها، ابعاد و رنگ‌های مختلف سفارش داده، با بهترین کیفیت و در کوتاه‌ترین زمان در هر نقطه از ایران تحویل بگیرید.

 

سنگ ساختمان مرمریت

سنگ ساختمان مرمریت

سنگ ساختمان مرمریت

یکی دیگر انواع سنگ‌های ساختمانی سنگ مرمریت است که آن را با نام ماربل نیز می‌شناسند. شاید به خاطر شباهت اسمی که بین سنگ مرمریت و مرمر هست، اغلب این دو سنگ را با هم اشتباه می‌گیرند ولی هیچ شباهتی بین آنها نیست. سنگ مرمر از دگرگونی سنگ‌های آهکی به وجود آمده ولی سنگ مرمریت بیشتر سنگی رسوبی است. سنگ چینی، کریستال و سنگ ابری از خانواده مرمریت می‌باشند.

بافت این سه نوع سنگ با هم متفاوت است، مرمریت کریستال بافتی دانه درشت و بلورین دارد در صورتی که بافت مرمریت چینی ریزدانه و بلورین است و در سه طیف رنگی چینی خاکستری، چینی سفید و چینی کریستال موجود می‌باشد. از تجمع کانی‌های روشن و تیره نوارهای غیر موازی تشکیل می‌شود که حاصل آن باعث به وجود آمدن سنگ مرمریت ابری می‌باشد. این سنگ نسبت به سایر سنگ‌ها سبک‌تر بوده اما پایداری بیشتری دارد.

سنگ مرمریت جذب آب پایینی دارد ولی در برابر باران‌های اسیدی، یخ‌ زدگی و شرایط جوی نامساعد از مقاومت کمی برخوردار است. همین امر باعث شده تا از این سنگ بیشتر در نماهای داخلی ساختمان همچون سنگ‌فرش کف ساختمان و دیوارهای داخلی ساختمان استفاده کنند. البته از سنگ مرمریت می‌توان برای دیوار راه‌پله‌ها، دیوار پارکینگ‌ها و از این قبیل موارد نیز استفاده کرد.

سنگ ساختمان مرمر

سنگ ساختمان مرمر

سنگ ساختمان مرمر

سنگ مرمر یک نوع سنگ آهکی است که از فشار و حرارت به وجود آمده به واسطه تبلور مجدد در زمان دگرگونی سنگ‌های آهکی شکل می‌گیرد. سنگ مرمر هم به صورت یکدست و هم به صورت رگه‌هایی با رنگ‌های مختلف موجود می‌باشد، دلیل شکل‌گیری این رگه‌ها در سنگ مرمر وجود ناخالصی‌هایی است که در سنگ آهک اولیه بوده و باعث ایجاد رنگ‌های متنوعی در این نوع سنگ شده است. در خیلی از نقاط دنیا سنگ مرمر را با نام اُنیکس می‌شناسند. این سنگ تنوع رنگی جذاب دارد و می‌توان گفت به نسبت سنگ‌های طبیعی دیگر تنوع رنگی متفاوت و متمایزی دارد. رنگ‌هایی نظیر سفید، ارغوانی، سبز، خاکستری، زرد، قرمز و… از جمله این رنگ‌ها می‌باشد.

سنگ مرمر خاصیت ساب‌پذیری بالا و سطحی صاف و صیقلی دارد. دارا بودن طیف رنگی منحصربه‌فرد این سنگ باعث ایجاد جلا و شکوهی خاص در سازه‌ها و ساختمان‌هایی می‌شود که از آن در نماها، دکوراسیون‌های داخلی، ستون‌ها، سنگ‌فرش و کف‌پوش سالن‌ها، تزئینات داخلی ساختمان، نرده، پله و … استفاده می‌کنند.  ظاهر درخشان و آینه‌ای این سنگ و همچنین نگهداری و تمیز کردن آسان آن مزید بر علت شده تا استفاده از آن در آشپزخانه نیز ممکن باشد.

سنگ مرمر به دلیل صیقل‌پذیری و استحکام بالا، عدم جذب آب و شکل‌پذیری خوبی که دارد باعث شکوفا شدن ذوق افراد می‌شود تا آن را به صورت برش‌ها و اشکال هندسی خاص استفاده کنند و تمامی این مزیت‌ها دست به دست هم می‌دهند تا به نسبت، قیمتی بالاتر از برخی سنگ‌های طبیعی موجود در بازار داشته باشد، بهتر می‌توان گفت: انتخاب افراد خاص پسند می‌باشد.

 

سنگ ساختمان گرانیت

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت از دسته سنگ‌های آذرین است. سنگ گرانیت در چیدمان و ترکیب با خیلی از سنگ‌ها و تکمیل نماهای مختلف نوعی همخوانی و هارمونی ایجاد می‌کند. از دیگر مزیت‌های این سنگ می‌توان به استحکام، سختی، مقاومت در برابر ضربه و نفوذ آب و همچنین ساب‌پذیری خوبی که دارد اشاره کرد. این سنگ را می‌توان در رنگ‌های مختلفی همچون آبی، صورتی، سیاه، قهوه‌ای، قرمز، سبز، شکلاتی و… خریداری کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های گرانیت قابلیت استفاده در کنار دیگر مصالح مانند چوب، شیشه، بلوک‌های سیمانی، فولاد و … می‌باشد. این ویژگی‌ها سبب می‌شود که بتوان سنگ گرانیت را به راحتی در نماها و بخش‌های مختلف ساختمان‌ مورد استفاده قرار داد.

مقاومت در برابر نفوذ آب و حرارت باعث شده تا مشتری و سازنده‌ها از سنگ گرانیت در تکمیل دکوراسیون آشپزخانه نظیر کانتر، سنگ اُپن، سینک ظرف‌شویی، کفپوش و سینک روشویی استفاده کنند. گرانیت می‌تواند انتخاب مناسبی برای نصب در محل‌های پر رفت و آمد و راه‌پله‌ها باشد، علت آن مقاومت بالای این سنگ در برابر سایش و خوردگی می‌باشد. معادن و منابع سنگ گرانیت به وفور در نقاط مختلف کشور یافت می‌شود، این امر باعث شده تا قیمت آن به نسبت دیگر سنگ‌های طبیعی موجود در بازار مناسب‌تر باشد، همچنین هزینه‌های نگهداری آن پایین بوده که خود می‌تواند دلیل یک انتخاب ایده‌آل برای مشتری باشد.

 

سنگ ساختمان چینی

سنگ ساختمان چینی

سنگ ساختمان چینی

سنگ چینی یا کریستال از خانواده سنگ‌های مرمریت بوده و داشتن دانه‌های بلوری درشت در بافت آن دلیل این نامگذاری می‌باشد. این سنگ در ابعاد و برش‌های مختلفی نظیر شمش، تایل، اسلب، قنریز، فورمچ و بوک مچ فرآوری می‌شود. سنگ کریستال به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر سایش، تغیرات آب و هوایی و جذب آب پایین در اماکن عمومی، راه‌رو و سنگ‌فرش اتاق‌ها و سالن‌های بیمارستان‌ها، اماکن بهداشتی دارویی، کف آشپزخانه، سنگ پله، کف پذیرایی و هال و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به مزایا و کاربرد بالایی که از سنگ چینی ذکر شد باید یادآوری کرد که این سنگ قیمت خیلی مناسب‌تری نسبت به دیگر سنگ‌های طبیعی دارد.

سنگ ساختمان لایم‌استون

سنگ ساختمان لایم‌استون

سنگ ساختمان لایم‌استون

سنگ لایم استون سنگی آهکی و سبک می‌باشد، مقاومت این سنگ در برابر فشار و سایش کم بوده و جذب آب بالایی دارد، به همین دلیل انتخاب مناسبی جهت استفاده در سنگ‌فرش و نمای مناطق مرطوب و پُر بارش، کف‌پوش آشپزخانه، دیوارها و کف حمام و سرویس بهداشتی و مکان‌هایی از این قبیل نمی‌باشد. پیشنهاد ما جهت استفاده از این سنگ مناطق گرمسیر و کم‌بارش است.

 

پدر صنعت سنگ ایران

پدر صنعت سنگ ایران

پدر صنعت سنگ ایران

از گذشته تاکنون افراد زیادی بوده‌اند که اهداف خود را به پیشرفت کشورشان گره زده، و هدفی جز ترقی کشورشان در ذهن نداشته‌اند، کسانی که نه با نیت شهرت و سودجویی بلکه با اخلاص و کار خداپسندانه پا به عرصه‌های مختلف گذاشته‌اند، و همچون فرزندی خلف برای میهن‌شان و پدری دلسوز برای فرزندان و نسل‌های آینده کشور فعالیت و خدمت کرده‌اند؛

افرادی که بدون هیچ چشم‌داشتی سختی‌ها را به جان خریده و موانع را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته‌اند تا نام کشورشان همواره بدرخشد و برای آیندگان ایجاد امید و انگیزه کنند و مسیر پیش‌رو را برای آنها سهل و هموار بسازند. کسانی که غیرممکن برایشان بی‌معنی بوده و هرآن‌چیزی را که اراده میکردند با یاری حق و تلاش خود محقق میساختند.

مرحوم قنبر رحیمی بیدشکی ملقب به ارباب قنبر از این دسته از افراد بودند، که به خاطر خدمات ارزنده‌ای که به صنعت سنگ کشورمان داشتند به پدر صنعت سنگ ایران شهرت یافتند. شما می‌توانید در این مقاله (پدر صنعت سنگ ایران کیست) زندگی‌نامه ارباب قنبر رحیمی و همچنین اطلاعات جامع‌تری در زمینه فعالیت‌ها و خدمات این بزرگ‌مرد برای ایران سرافراز مطالعه کنید.

 

حُسن ختام

صنایع سنگ زیماراد در نظر دارد با توکل به خداوند متعال و با تکیه بر دانش و توان فنی جوانان ایرانی و با بکارگیری و استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های روز دنیا محصولی با کیفیت و درخور نام کشور عزیزمان ایران فرآوری و تولید کند، وهمچنین گامی موثر در جهت رونق هرچه بیشتر این صنعت در کشور بردارد. هدف اصلی ما با گام گذاشتن در این مسیر علاوه بر کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای هموطنان عزیزمان در جای جایِ این کشور پهناور، به دست آوردن سهم بیشتری از بازار جهانی سنگ و رسیدن به جایگاه واقعی ایران در صنعت سنگ ساختمان در دنیا می‌باشد. به امید روزی که بتوانیم محصولات با کیفیت ایرانی را به سراسر دنیا معرفی کنیم و برای میهن عزیزمان مفید فایده قرار بگیریم.

تماس با مشاوره فروش سنگ زیماراد